Hond overnemen
Onze bemiddeling
HHIN zet zich in voor Nederlandse honden die wegens omstandigheden niet langer meer op het huidige adres kunnen blijven. De honden verblijven, in de tijd dat er gezocht wordt naar een nieuw adres, bij de eigenaren thuis. Door de honden direct op een nieuw adres te plaatsen, zonder tussenkomst van een asiel of opvang, voorkomen we een hoop leed bij de honden. Deze manier van herplaatsen wordt door zowel oud- als nieuwe eigenaar als prettig en vertrouwd ervaren.
Wat maakt ons uniek?
- Persoonlijke begeleiding: We begeleiden zowel hondeneigenaren als geïnteresseerden gedurende het hele proces.
- Uitgebreid telefonisch contact: Voordat een hond op de site geplaatst wordt vindt er altijd uitgebreid telefonisch contact plaats met een eigenaar.
- Tijd om te reageren: Minimaal 24 uur de gelegenheid om te kunnen reageren op een nieuw geplaatste hond.
- Actuele website: De website wordt actief up to date gehouden.
- Telefonisch advies: Telefonisch advies (op afspraak) altijd mogelijk - zonder aanvullende kosten!
Persoonlijke begeleiding voor zowel hondeneigenaar als geïnteresseerde:
Bij HHIN vinden we het belangrijk om zo persoonlijk mogelijk te werk te gaan. We werken dan ook niet met geautomatiseerde matchingssystemen.
We bieden op maat begeleiding aan gedurende het gehele herplaatsingsproces voor zowel de hondeneigenaar als geïnteresseerde.
Als zoekende kunt u o.a. de volgende begeleiding van ons verwachten: Hulp bij het opstellen van uw (interesse)formulier, advies bij uw zoektocht naar een hond (HHIN, andere herplaatsingssites, of pups), advies over gedrag van een hond, (op maat) advies over hoe een herplaatsingsproces het beste aangepakt kan worden en waar op te letten.
Uitgebreid telefonisch contact met hondeneigenaar alvorens plaatsing hond:
Op onze website staan verschillende honden die op zoek zijn naar een nieuw adres. De eigenaren van de honden hebben onze hulp ingeschakeld bij het vinden van een nieuw adres van hun hond. Voordat een hond op onze website wordt geplaatst, voeren we een uitgebreid intakegesprek met de eigenaar. Op die manier proberen we zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de hond, om ervoor te zorgen dat u alvast een zo goed mogelijk eerste beeld van de hond kunt vormen.
Minimaal 24 uur de tijd om te reageren op een nieuw geplaatste hond:
Bij HHIN hechten we veel waarde aan zorgvuldigheid bij het herplaatsen van honden. Daarom krijgt u altijd minimaal 24 uur de tijd om te reageren op een nieuw geplaatste hond. Dit geeft u de gelegenheid om een weloverwogen beslissing te nemen, in plaats van een overhaaste keuze. Hierdoor voorkomen we dat het een race wordt om als eerste te reageren en geven we prioriteit aan zorgvuldigheid boven snelheid.
Klik hier voor meer informatie over hoe u uw belangstelling kunt tonen
De website wordt actief up to date gehouden:
Niks is vervelender dan interesse in een hond hebben om er vervolgens achter te komen dat de hond niet meer op zoek is naar een nieuw adres. Hoewel wij dit niet altijd kunnen voorkomen, doen wij ons uiterste best om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurd.
Onze website wordt dagelijks bijgewerkt om de informatie zo accuraat mogelijk te houden. We wachten niet af tot er klachten komen, maar benaderen eigenaren proactief om de status van de herplaatsing te controleren. De actuele status van elke hond wordt bijgehouden op de betreffende pagina, zodat u als mogelijke geïnteresseerde altijd zo goed mogelijk geïnformeerd bent.
Telefonisch contact (op afspraak) altijd mogelijk - zonder aanvullende kosten!:
- Kennismakingsgesprek
Bij HHIN vinden we het belangrijk om persoonlijk te werk te gaan. Daarom bieden we de mogelijkheid aan om na uw inschrijving een kennismakingsgesprek met ons in te plannen.
Voor een kennismakingsgesprek reserveren we 45 minuten in onze agenda.
Het gesprek geeft u de gelegenheid om uw situatie en wensen verder toe te lichten. Er zullen aantekeningen worden gemaakt van het telefoongesprek en deze informatie zal voortaan ook meegenomen worden wanneer u belangstelling toont in een hond. - Algemeen advies gesprek
Heeft u een hulpvraag? Wij denken graag met u mee!
Voorbeelden:
Overleg i.v.m. twijfel over het wel of niet nemen van een hond.
Overleg over de keuze tussen het overnemen van een herplaatsing hond, asielhond of pup.
Bent u in gesprek met iemand over een hond via een site waar geen bemiddeling bij zit? Ook dan staat u vrij om advies te vragen aan ons.
Vragen over honden in het algemeen: (probleem)gedrag, ras, gezondheid.
Voor een algemeen advies gesprek reserveren we 30 minuten in onze agenda. - Advies gesprek over een hond
Vindt u het fijn om advies te krijgen over een hond die op onze website geplaatst is? Bijvoorbeeld meer informatie te krijgen over wat bepaalde gedragingen inhouden en waar u zoal rekening mee moet houden? Dat kan!
Voor een advies gesprek iver een hond reserveren we 30 minuten in onze agenda.
Kosten inschrijving
Er wordt door ons veel tijd en energie gestoken in het zo goed mogelijk begeleiden van iedereen. Dit doen wij met veel liefde en plezier.
Helaas kunnen wij deze werkzaamheden niet kosteloos aanbieden. Om ervoor te zorgen dat de website kan blijven bestaan wordt er eenmalige vergoeding van €30,- gevraagd bij de inschrijving. U hoeft zich geen zorgen te maken over onverwachte extra kosten. Er worden namelijk geen aanvullende kosten gevraagd voor telefoongesprekken, ongeacht hoevaak wij u aan de telefoon hebben.
Het kan wel zijn dat een eigenaar voor zijn hond een bijdrage vraagt bij de overname. Deze kosten betaald u aan de eigenaar van de hond.
Meer informatie vindt u op de volgende pagina: Klik hier
De inschrijving bij HHIN is een algemene inschrijving waarbij u uzelf aanmeldt als "zoekende naar een hond" en is geldig tot aan het moment dat u een hond via HHIN hebt gevonden of totdat u zichzelf uitschrijft. Wij werken dus niet met een abonnementsvorm.
Meld u aan als zoekende en maak gebruik van onze bemiddeling
Klik hier voor meer informatie over hoe u uw belangstelling kunt tonen

De bemiddelaars van HHIN zijn hondengedragstherapeuten aangesloten bij de PDTE.
Meer informatie hierover vindt u op de volgende pagina: Klik hier
Vergoeding honden
Eigenaren mogen bij aanmelding zelf bepalen of en hoeveel vergoeding zij vragen voor hun hond, met één belangrijke voorwaarde: het mag geen verkoopbedrag zijn. Als wij vinden dat het gevraagde bedrag een verkoopbedrag is, zullen we de hond niet toelaten op de site.
Herplaatsingsbedrag versus verkoopbedrag:

Voorbeeld:
Geen gemiddeld of standaard overnamebedrag
Up-to-date
Hoe houden wij de site up to date?
Wij voeren regelmatig controles uit om er zeker van te zijn dat de honden op onze site nog op zoek zijn naar een nieuw adres. Wekelijks sturen we eigenaren een e-mail met de vraag of hun hond nog beschikbaar is. Als we langere tijd geen bevestiging ontvangen, sturen we een SMS of bellen we de eigenaar. Als de eigenaar een langere tijd niets van zich laat horen, zetten we de hond op "gereserveerd".
In de eerste regel van de tabel op de advertentie van de hond staat onder het kopje "Status herplaatsing:" vermeld wanneer wij voor het laatst een bevestiging hebben ontvangen dat de hond nog op zoek is naar een nieuw adres. Hoe recenter deze datum, hoe meer zekerheid wij kunnen bieden dat de hond daadwerkelijk nog beschikbaar is.
Voorbeeld:

Ondanks dat we er bovenop zitten kunnen we niet altijd garanderen dat de honden die op de site staan daadwerkelijk nog op zoek zijn naar een nieuw adres.
Gereserveerd
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een hond op gereserveerd staat:
- De eigenaar is in contact met een geïnteresseerde
- De eigenaar twijfelt over het herplaatsen van zijn hond
- De eigenaar heeft een lange tijd niet laten weten dat zijn hond nog op zoek is naar een nieuw adres
- Reactiestop i.v.m. veel geïnteresseerden
Het kan voorkomen dat een hond een langere tijd op gereserveerd staat. We zetten een hond namelijk pas op herplaatst als de proefperiode op het nieuwe adres goed is verlopen en de nieuwe eigenaren een definitieve beslissing hebben genomen om de hond over te nemen.
Zolang een hond op gereserveerd staat is het niet mogelijk om op de hond te reageren.
Veel gestelde vragen
over de inschrijving:
Een inschrijving van HHIN is geldig tot aan het moment dat u via de website een hond in huis hebt gekregen of tot aan het moment dat u uzelf uitschrijft.
Zoals eerder vermeld is de inschrijving bij HHIN geldig tot aan het moment dat u via de website een hond in huis hebt gekregen of u moet besluiten uzelf eerder uit te willen schrijven. We kunnen echter geen garantie geven dat het binnen een bepaalde tijd lukt om een hond via HHIN in huis te krijgen, dit is namelijk geheel afhankelijk van waar u naar op zoek bent en de honden die wij aangemeld krijgen op de website. We streven ernaar om voor iedereen een geschikte match te vinden.
U hoeft zich uiteraard niet in te schrijven wanneer u enkel een vraag heeft over een hond. We proberen de omschrijvingen van de honden altijd zo uitgebreid en duidelijk mogelijk te maken. Mocht u toch nog belangrijke informatie missen, dan kunt u ons een e-mail sturen met uw vraag, en wij zullen die zo spoedig mogelijk proberen te beantwoorden.
Deze vraag krijgen wij regelmatig: Mensen zijn bang dat ze geen kans maken op een hond wanneer ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt. U hoeft zich hier echter geen zorgen over te maken. Ook wanneer u 65 jaar of ouder bent, is het mogelijk om via HHIN een hond over te nemen.
Natuurlijk spelen leeftijd en gezondheid een rol in de beslissing die een eigenaar maakt, maar dit alles wordt afgewogen in verhouding tot de leeftijd, het gedrag en de kracht van de hond.
Helaas is dit niet mogelijk. We hebben er voor gekozen om ons volledig te richten op Nederland.
over de honden op de site:
Nee. Voordat we een hond op de website plaatsen hebben we altijd eerst telefonisch contact met een eigenaar. Wanneer het ons niet lukt om een eigenaar te bereiken plaatsen we de hond niet online. As we het gevoel hebben dat een eigenaar niet de waarheid spreekt dan nemen we het zekere voor het onzekere en plaatsen de hond dan ook niet online.
Soms worden er pups jonger dan 4 maanden aangemeld voor herplaatsing. In zulke gevallen hanteren wij dezelfde voorwaarden als bij alle andere herplaatsingen. We helpen alleen bij de herplaatsing als de pup met de intentie is aangeschaft om een blijvend thuis te bieden, maar door onvoorziene omstandigheden niet langer bij de eigenaar kan blijven.
Let op! Wij herplaatsen géén pups die nog bij de fokker verblijven en geen thuis hebben gevonden. Dit valt onder verkoop en niet onder herplaatsing.
Waarom worden jonge pups herplaatst?
Veelvoorkomende redenen voor herplaatsing van een jonge pup zijn:
- De eigenaar ervaart gezondheidsproblemen, bijvoorbeeld:
- Oudere leeftijd → Het opvoeden van een pup blijkt te zwaar.
- Mentale problemen → De zorg voor de pup verergert de situatie.
- De pup heeft extra zorg nodig door een moeilijke start, bijvoorbeeld:
- Angstige pup door een slecht nestverleden, die in een drukke omgeving terecht is gekomen en niet naar buiten durft.
Belangrijke aandachtspunten bij de herplaatsing van een pup:
- Meerdere reacties: Jonge pups krijgen meestal veel belangstelling, tenzij er sprake is van ernstige gedragsproblemen.
- Eigenaren kunnen zich bedenken: Het komt regelmatig voor dat eigenaren, ondanks een uitgebreid telefonisch gesprek met HHIN waarin we hen voorbereiden op wat komen gaat, zich alsnog terugtrekken en de herplaatsing niet doorzetten.
Let op! We doen ons uiterste best om dit soort situaties te voorkomen, maar we hebben te maken met mensen en emoties, en dergelijke situaties blijven soms onvermijdelijk. De inschrijfvoorwaarden zijn gelijk aan die van alle andere herplaatsingen. - Géén proefperiode: In de meeste gevallen is een proefperiode bij adoptie van een pup niet mogelijk.
over een status van een herplaatsing:
Op de website wordt altijd bijgehouden wanneer wij voor het laatst een bevestiging hebben gekregen dat de hond nog op zoek is naar een nieuw adres. We proberen de website zo actueel mogelijk te houden en sturen eigenaren dan ook regelmatig een bericht met het verzoek om iets te laten weten. Alle informatie die op de website staat vermeld is dan ook de meest actuele informatie die bij ons bekend is. Als een hond niet op gereserveerd staat is de hond dus, voor zover bij ons bekend, nog steeds op zoek naar een nieuw adres.
In de eerste regel van de tabel die staat op de advertentie van een hond vindt u het kopje "Status herplaatsing":

Een hond staat op gereserveerd vanaf het moment dat er contact is met een geïnteresseerde tot aan het moment dat er een definitieve plaatsing heeft plaatsgevonden.
Het komt weleens voor dat er zoveel reacties zijn gekomen op een hond dat we een hond op "reactiestop" zetten zodat de eigenaar rustig de gelegenheid krijgt om een keuze te maken uit de huidige geïnteresseerden. Op dit manier voorkomen we dat er in de tussentijd nog meer reacties blijven komen.
Wanneer een hond op gereserveerd staat is het niet meer mogelijk om op de hond te reageren. Het is ook niet mogelijk om als reserve te staan.
Mocht een herplaatsing niet doorgaan dan zal de hond van gereserveerd afgehaald worden en kan er weer worden gereageerd op de hond.
over uw formulier:
Uiteraard is dit mogelijk! Wij zijn altijd erg benieuwd naar de personen die bij HHIN ingeschreven staan. U kunt op de website inloggen met uw inlogcodes en via de agenda een kennismakingsgesprek met ons inplannen. Tijdens dit gesprek kunt u uw situatie verder toelichten en aangeven naar wat voor hond u op zoek bent.
Wanneer er (belangrijke) veranderingen zijn geweest in uw situatie kunt u dit aangeven via de website. Log in op de site -> Ga naar Uw account -> Klik op Formulier wijzigen -> Vul het formulier in en geef de verandering door. Wij zullen de aanpassingen vervolgens voor u doorvoeren.